16 lipca 2014

Pleśniak z jagodami

Kiedy robiłem pleśniaka nie miałem żadnego pierwowzoru, do którego mógłbym się zwrócić. To ciasto u większości jest ciastem rodzinnym, które mama, czy babcia przygotowywały od dawna. U mnie tak nie było, jest dużo ciast, które moja mama robi najlepiej, ale akurat pleśniaka nie pamiętam.
Ciasto wyszło bardzo dobre i miało być takim sobie zwykłym ciastem, które powstało w wyniku popołudniowej nudy. Teraz będzie to jedno z tych letnich, dobrych ale też popularnych ciast, do którego można zawsze wrócić i na pewno się nie pożałuje.
Pleśniak chodziarz nazwa nie za miła, jest bardzo apetycznym ciastem. Powstaje on z 3 warstw ciasta kruchego, przełamanego kwaśnymi (czego prawie nie czuć) powidłami i jagodami oraz słodką pianą z białek. Nie jest za wysokie, ale w smaku oddaje swoje wszystkie walory :)




Pleśniak z jagodami

Forma 20 x 32 cm:

  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 250 g (1 kostka) zimnej margaryny
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • ok. pół szklanki cukru pudru
  • 4 jajka (osobno żółtka i białka)
  • 1 łyżka śmietany 18%
  • 2 łyżki kakao
  • pół słoika powideł śliwkowych
  • ok. 300 g jagód
  • 2/3 szklanki cukru do białek

1.   Przesianą mąkę wysiekaj na stolnicy razem z margaryną, proszkiem i cukrem pudrem. Dodaj żółtka i śmietanę. Zagnieć szybko ciasto.
2.   Ciasto podziel na 3 równe części. Do jednej dodaj kakao i wgnieć je delikatnie w ciasto. Jedną jasną część ciasta włóż do lodówki na ok. 1 godz., dwie pozostałe (jasna i ciemna) włóż do zamrażalnika na ok. 30 min. (muszą być dobrze schłodzone).
3.   Ciasto z lodówki rozwałkuj i wyłóż nim formę z papierem do pieczenia. Na ciasto wyłóż powidło i rozsmaruj je równomiernie. Na powidło wysyp równo oczyszczone jagody.
4.   Ciemne ciasto z zamrażalnika zetrzyj do formy na tarce o grubych oczkach. Ciastem równomiernie zakryj jagody.
5.   Z białek i cukru zwykłego ubij sztywną pianę. Wylej ją na ciemne ciasto i rozsmaruj dokładnie na całej powierzchni ciasta. Na pianę zetrzyj ostatnie jasne ciasto z zamrażalnika.
6.   Ciasto piecz przez ok. 40 - 50 minut w 180 st, aż wierzch się zarumieni.

Smacznego :)
Lato w pełni! Jagodowe lato

8 komentarzy:

  1. całe wieki nie jadłam pleśniaka! muszę upiec :)

    OdpowiedzUsuń
  2. nigdy nie robiłam pleśniaka, a tego zrobię :) Mam na niego wielgaśną ochotę ... no i te jagody :)
    Fajny blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz :) Jeśli Pani go jeszcze nie robiła, to polecam szybciutko wypróbować przepis, bo jest znakomity :)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Melduję wykonanie zadania :) Zamieściłam na blogu, z pochwałą dla Uśmiechniętych bananów :)

      Usuń
    3. Widzę, że wyszło świetne :) Dziękuję za wypróbowanie mojego przepisu :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Takiego pleśniaka jeszcze nie robiłam ani nie próbowałam... Musiał być pyszny! :)
    Przepis dodaję do akcji
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. oo, chyba jeszcze nie jadłam wersji jagodowej :) brzmi i wygląda smacznie :)
    ---
    http://takeittasty.blogspot.com
    http://facebook.com/takeittasty

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...