19 lipca 2014

Tort czekoladowo-śmietankowy z frużeliną i malinami na urodziny

"Wszystkiego najlepszego ...", "Dużo zdrowia, szczęścia ...", "Żyj 100 lat ...", takie właśnie słowa słyszę dzisiaj od rana. Ale to nie z byle powodu, ponieważ mam dzisiaj urodziny ! :) Może troszkę się chwalę, ale co tam, raz do roku można. Kończę 17 lat, według mnie to dziwny wiek, bo niby jestem jeszcze nastolatkiem, a zarazem jest już tak blisko do pełnoletności. Boję się przyszłości, ale również chciałbym wiedzieć co ze sobą niesie. Czasami mam ochotę już wyprowadzić się z domu i zamieszkać gdzieś, gdzie będzie moje miejsce i być samodzielnym (typowe buntowanie się), ale też czasami wole leżeć w łóżku z laptopem i herbatą miętową (która ostatnio jest moją ulubioną).

Wracając do ciasta (bo jakoś umknął mi na moment), nie chciałem, aby było jakieś bardzo fantazyjne, tylko proste w swoim wyglądzie i smaku. Nie wiem w jakim stopniu udało mi się to osiągnąć. Początkowo ciasto miało mieć zupełnie inny wygląd, jednak stwierdziłem, że nie podołam moim wymaganiom i zrobiłem bardziej bezpieczniejsze kroki. Ogólnie tort jest zlepieniem kilku przepisów, które gdzieś znalazłem w internecie. Lubię to, że biszkopt jest bardzo ciemny, prawie czarny. Jest to fajny kontrast do masy śmietankowej polanej frużeliną z malin. Ani boków, ani wierzchu tortu nie przyozdabiałem czymś szczególnym, tylko trochę malin poukładanych nierówno i czekolada. Jakaś prostota w tym została ujęta. Moim zdaniem tort jest bardzo elegancki. 



TORT
CZEKOLADOWO-ŚMIETANKOWY
Z FRUŻELINĄ I MALINAMI
Tortownica 21 cm:

2 x biszkopt:

  • 2 x ½ szklanki mleka
  • 2 x 2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
  • 2 x 1 szklanka mąki pszennej
  • 2 x ½ szklanki kakao
  • 2 x 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 2 x niecała 1 szklanka cukru
  • 2 x ½ szklanki majonezu

Masa śmietankowa:

  • 2 op. Śmietan-fix
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 500 ml śmietanki kremówki 30 %
  • niecała łyżka ekstraktu z wanilii

Frużelina z malin:

  • 250 g malin
  • 1 ½ łyżeczki żelatyny
  • ½ szklanki cukru
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej rozpuszczona w 1 łyżce wody

Ponadto:

  • ok. 250 g malin do dekoracji
  • 50 g mlecznej czekolady startej na tarce o grubych oczkach.
Biszkopt :

1.   Kawę rozpuść razem w gorącym mleku. Odstaw do wystudzenia.
2.   Mąkę przesiej do miski razem z kakao i sodą. Wymieszaj.
3.   W osobnej misce wymieszaj za pomocą rózgi kuchennej majonez z cukrem i kawą.
4.   Do mieszanki majonezowej dodawaj partiami  mąkę, ciągle mieszając. Ma powstać bardzo gęsta, gładka, ciemna masa.
5.   Formę wysmaruj masłem i wyłóż papierem do pieczenia. Masę wylej do formy, wyrównaj. Piecz biszkopt przez ok. 35 minut w 170 st., aż patyczek wsadzony w ciasto będzie suchy. Ciasto może lekko opaść. Formę z ciastem wyjmij z piekarnika, ostudź.

Tak samo postępuj teraz z przygotowaniem drugiego biszkoptu. Jeśli posiadasz drugą formę to możesz od razu przygotować ciasto, jeśli nie, to poczekaj, aż pierwsze ciasto wystygnie i dopiero potem wyjmij je z formy. Podczas studzenia pierwszego ciasta, możesz wykonać frużelinę.

Masa śmietankowa:

6.   W małej miseczce wymieszaj opakowania śmietan-fixu i cukier puder.
7.   Śmietankę ubij na sztywno, dodając pod koniec fixy oraz ekstrakt z wanilii. Śmietankę schłodź w lodówce do momentu przełożenia ciasta.

Frużelina z malin:

8.   Żelatynę rozpuść w 2 łyżkach gorącej wody, odstaw.
9.   W małym garnuszku wymieszaj maliny z cukrem. Postaw garnek na ogniu i mieszaj maliny do momentu, aż cukier się rozpuści. Puszczą dużo soku. Nie zagotowuj ich. Dodaj sok z cytryny oraz rozpuszczoną mąkę. Wymieszaj i zagotuj całość.
10.               Frużelinę zdejmij z palnika. Dodaj rozpuszczoną żelatynę i wymieszaj wszystko dokładnie.
11.               Frużelinę schłodź w lodówce. Ma mieć konsystencję kisielu, jeśli będzie za gęsta dodaj niewielką ilość wrzącej wody. Jeśli będzie za rzadka podgrzej frużelinę i dodaj do niej odrobinę napęczniałej żelatyny.

Składanie tortu:

12.               Na jeden z upieczonych i wystudzonych biszkoptów wyłóż połowę masy śmietankowej. Na masę wylej połowę wystudzonej frużeliny i rozprowadź ją po kremie ze śmietany. Ciasto przykryj drugim biszkoptem, na który wyłóż równomiernie pozostałą śmietankę i frużelinę.
13.               Wierzch posyp startą czekoladą i poukładaj maliny, które też można lekko obsypać.

Bon appétit !

6 komentarzy:

  1. jakie to było dobre .. :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny torcik :) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. PIĘKNIE SIĘ PREZENTUJE ;) ZAPRASZAM NA TORT ''CYGAŃSKIE ŚCIEŻKI'' POZDRAWIAM
    http://gotujenacodzien.blogspot.com/2014/07/cyganskie-sciezki-tort-soneczko.html

    OdpowiedzUsuń
  4. No to dołączam się do życzeń - wszystkiego najlepszego :)
    A w tajemnicy powiem Ci, że ten czas właśnie tuż przed pełnoletnością jest najfajniejszy - wszystko przed Tobą, głowa pełna marzeń, a jednocześnie jeszcze nie odczuwa się skutków samodzielnego życia... Więc się tym ciesz, jak najlepiej umiesz :)
    Tort wygląda fantastycznie, też bym taki chciała na urodziny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) No mam dużo celów, które chcę zrealizować :) i teraz właśnie mam na to czas :)
      PS: Co do tortu, to zawsze chciałem mieć jakiś fajny tort, ale, że jeśli coś chce się zrobić najlepiej to należy to zrobić samemu :) I jest tort na moje urodziny zrobiony przez mnie :P
      Pozdrawiam

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...