10 sierpnia 2014

Amerykańska szarlotka

Znacie akcję #JedzJabłka na złość Putinowi ? Rosja zapowiada embargo na nasze, polskie owoce. Dlatego tak ważne jest, abyśmy jedli właśnie nasze jabłka, ponieważ dzięki temu nakręcamy nasz polski rynek i pokazujemy naszą solidarność z sadownikami. Muszę przyznać, że ta akcja bardzo mnie zaskoczyła, oczywiście pozytywnie. Zdobyła już nawet rozgłos za granicą, co bardzo mnie cieszy. Miejmy nadzieję, że będzie tylko lepiej. Ja oczywiście dołączam się do akcji jak mogę, stąd ten przepis z polskimi jabłkami prosto z naszych jabłoni :)

Ciasto w stylu amerykańskim, takim jakie można zobaczyć we wszystkich filmach z tego właśnie kraju. Kiedy przepis znalazłem na jednym z blogów to strasznie zachciałem mieć kawałek tego ciasta. Pierwszy raz do kruchego ciasta dodawałem skórkę z cytryny. Jest ona także w nadzieniu, co sprawia, że szarlotka ma cytrusową nutkę. Jest bardzo dobra, idealna na sezon jabłkowy. Kratka z kruchego ciasta dodaje jej szyku, więc jeśli przyniesiecie taką szarlotką na piknik z najbliższymi, to na pewno każdy będzie nią oczarowany.

W oryginalnym przepisie nie ma wzmianki o podpiekaniu spodu, tylko od razu całe ciasto do piekarnika. Tak właśnie zrobiłem ja. Polecam jednak podpiec najpierw spód (co zamieściłem już w przepisie poniżej), ponieważ podczas pieczenia jabłka "namaczają" kruchy spód, więc później trudno jest, żeby on się dobrze wypiekł. Ja ciasto polecam. I pamiętajcie, jeśli jabłka to tylko te polskie !



Amerykańska Szarlotka
Tortownica 26cm:

Kruche ciasto:

  • 500 g mąki pszennej
  • ¾ łyżeczki soli
  • 50 g cukru pudru
  • 250 g masła lub margaryny
  • 2 żółtka
  • ok. 100 ml wody, zimnej
  • skórka z połowy cytryny

Nadzienie jabłkowe:

  • ok. 1 ½ kg jabłek
  • 60 g cukru
  • 30 g mąki
  • 1 duża łyżeczka cynamonu
  • mała szczypta gałki muszkatołowej (opcjonalnie)
  • skórka z połowy cytryny

Ponadto:

  • 1 rozbełtane jajko
1.   Na stolicę przesiej mąkę, sól i cukier. Dodaj margarynę (lub masło) i wysiekaj całość. Dodaj żółtka, wodę i skórkę z cytryny. Zagnieć szybko ciasto. Gotowe podziel na 2 części, owiń je folią spożywczą i wsadź do lodówki na ok. 30 minut.
2.   W tym czasie obierz jabłka ze skórki i wytnij gniazda nasienne. Obrane jabłka pokrój na cienkie paski.
3.   Pokrojone jabłka wymieszaj z cukrem, mąką, cynamonem, gałką i skórką z cytryny.
4.   Schłodzone ciasto rozwałkuj na stolnicy (jedną część). Wylep ciastem wysmarowaną masłem tortownicę – dno i brzegi.
5.   Ciasto wstępnie podpiecz w 180 st. przez ok. 15 minut, aż się zarumieni. Gotowe odstaw do częściowego wystygnięcia.
6.   Na ciasto wyłóż przygotowane jabłka, tak, aby na środku była lekka „górka”, ponieważ jabłka podczas pieczenia się kurczą i ciasto wtedy będzie równe.
7.   Drugą część ciasta rozwałkuj i powykrawaj z niego paski o szerokości ok.3 cm. Zakryj nimi jabłka tworząc z nich kratkę. Dociśnij ciasto na krawędziach formy.
8.   Gotowe ciasto posmaruj na wierzchu rozbełtanym jajkiem. Piecz w 180 st, przez ok. 60 minut, aż ciasto z wierzchu się zarumieni, a jabłka dobrze zmiękną.

Smacznego !

Przepis ze strony madameedith.blogspot.com
Jabłka wolności Jedz polskie jabłka

5 komentarzy:

  1. Zapraszam do akcji
    http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/jedz-polskie-jablka

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam szarlotkę, mniam już czuję ten zapach :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie na konkurs.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pycha przepis! Dziękuję za udział w akcji "jabłka wolności" :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmm, pysznie wygląda taka szarlotka wypchana jabłkami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. 47 year-old Sales Representative Isabella Newhouse, hailing from Brandon enjoys watching movies like Pericles on 31st Street and Sailing. Took a trip to Teide National Park and drives a Eldorado. Polecane do przeczytania

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...