8 sierpnia 2014

Ciemna Pani Walewska (Pychotka)

Ciasto Pychotka (lub zamiennie stosowana nazwa - Pani Walewska) zrobiło dużo furorę na blogu. Postanowiłem zrobić nieco inną wersję tego pysznego ciasta. Pomysł z likierem orzechowym i polewą zaczerpnąłem z mojewypieki.com. Zostałem jednak przy swojej wersji i zamiast dwóch kruchych blatów mam trzy :)

Tak naprawdę nie potrafię stwierdzić, które ciasto jest lepsze. Mi bardziej przypadło do gustu to, ponieważ alkohol dodaje bardziej ostrzejszego smaku. Poza tym do masy dodałem mniej cukru i masła niż w poprzedniej, zwykłej wersji Pychotki, więc ciasto nie jest takie słodkie i nie "przymula". Moja siostra za to woli tamto, zamiast tego (i jak tu dogodzić ?). Według mnie oba są przepyszne i warte upieczenia. Dodatkowo w tej ciemniejszej wersji jest jeszcze polewa z czekolady, która stanowi uwieńczenie smaku ciasta. To nie jest jeszcze koniec z tym ciastem, mam jeszcze przepis na Pychotkę bez pieczenia. Może kiedyś je wypróbuję. Na razie zostawiam Was z tym przepisem. :)




ciemna

PANI WALEWSKA (PYCHOTKA)
Forma 21 x 37cm:

Kruche blaty:

  • 500 g mąki pszennej
  • 250 g (1 kostka) margaryny
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 150 g cukru pudru
  • 3 łyżki kwaśnej śmietany 18%
  • 5 jajek (oddzielnie żółtka i białka)
  • 200 g cukru zwykłego
  • powidło śliwkowe 
  • 200 g orzechów włoskich

Masa budyniowa z likierem:

  • 500 ml mleka
  • 1 op. cukru wanilinowego
  • ½ szklanki cukru zwykłego
  • 2 ½ łyżki mąki pszennej
  • 2 ½ łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 żółtka
  • 200 g (1 kostka) miękkiego masła
  • 100 ml likieru orzechowego

Polewa czekoladowa:

  • 75 g czekolady gorzkiej
  • 75 g czekolady mlecznej
  • 75 g masła
Kruche blaty:

1.   Mąkę przesiej z proszkiem do pieczenia na stolnicę. Dodaj margarynę i dobrze wysiekaj całość. Dodaj żółtka, cukier puder i śmietanę. Zagnieć szybko ciasto. Podziel je na 3 równe części i owinięte w folie spożywczą schłodź w lodówce.
2.   Z 5 białek ubij sztywną pianę, dodając pod koniec ubijania cukier zwykły. Orzechy posiekaj drobno nożem.
3.   Ciasto rozwałkuj, wyłóż nim formę z papierem do pieczenia. Na ciasto wyłóż 1/3 powideł na powidła 1/3 ubitej piany z białek, a pianę posyp 1/3 posiekanych orzechów. Zrób to samo z pozostałymi dwoma częściami ciasta (każde w osobnej formie).
4.   Piecz w 180 st. przez ok. 40 minut. Po upieczeniu wystudź.

Masa budyniowa z likierem:

5.   Z 500 ml mleka odlej większe pół szklanki. Resztę mleka zagotuj z cukrem wanilinowym. Odlane mleko wymieszaj (za pomocą rózgi kuchennej) lub zmiksuj z cukrem zwykłym, mąkami i żółtkami. Tak przygotowaną masę wlej na gotujące się mleko i cały czas mieszaj, aż masa zgęstnieje.  Odstaw do wystygnięcia.
6.   Wystudzony budyń utrzyj z miękkim masłem, dodając likier orzechowy.

Przełożenie:

7.   Na pierwszy blat wyłóż ½ przygotowanej masy, przykryj to drugim blatem, na który wyłóż resztę kremu. Na to wyłóż trzeci blat, ale obróć go bezą z orzechami do dołu, tak aby kruche ciasto było na wierzchu ciasta. Całość polej polewą czekoladową.

Polewa czekoladowa:

8.   Czekoladę posiekaj. Masło roztop w małym garnuszku. Zdejmij z ognia i dodaj posiekaną czekoladę. Wymieszaj, aż się roztopi i połączy. Polewą polej ciasto. Ciasto schłodź w lodówce.

Smacznego.
 

4 komentarze:

  1. Uwielbiam pychotke:) twoja wygląda bajecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Smakowicie wygląda, bardzo lubię pychotkę wypróbuję i ta wersję. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi chyba bardziej smakowałaby ta wersja - wydaje się nieco intensywniejsza w smaku. Pycha!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...