25 sierpnia 2014

Francuskie ze śliwkami

Zawsze coś muszę kupić, kiedy przechodzę obok straganu ze świeżymi owocami. I tym razem tak było, ponieważ śliwki, które się tam znajdowały jakimś niesłyszalnym dla innych głosem krzyczały do mnie, abym je kupił. No cóż niestety, ale mnie łatwo namówić i kupiłem ... kilka kilogramów. Ale ja myślę, że warto, ponieważ to co potem można z nimi zrobić może być naprawdę pyszne. Przeszukując internet wzdłuż i wszerz znalazłem świetny przepis na domowe (podkreślam) ciasto francuskie, które według moich doznań smakuje lepiej od tego kupionego w sklepie, znacznie lepiej ! Zachęcam wszystkich do wypróbowania przepisu, bo nie jest on, aż tak czasochłonny w przeciwieństwie do innych sposobów, przy których trzeba wałkować kilkanaście razy ciasto i czekać na nie drugie kilkanaście godzin, aż będzie dobre do wypieku. Sposób składania ciasta jest podobny jak w przepisie na croissanty. Ciasto bardzo łatwo się wałkuje. Grubość ciasta możemy sobie dowolnie wybrać. Ja lubię jak ciasto francuskie jest grube. Oczywiście do przepisu można użyć ciasta kupnego, ale jeśli raz skosztujecie to domowe, to trudno będzie Wam się bez niego obyć. Ciasteczka można zrobić wedle Waszej wyobraźni, mogą to być inne owoce. Możecie dodać kruszonkę lub migdały (jak ja). Dobrym pomysłem są też śliwki z cynamonem. Na pewno to co tworzycie będzie bardzo smaczne :)



Francuskie ze śliwkami
Ok. 20 ciasteczek:

Ciasto francuskie:

  • 200 g mąki pszennej
  • szczypta soli
  • 100 ml zimnej wody
  • 1 łyżeczka octu
  • 200 g (1 kostka) masła

Ponadto:

  • ok. 200 g śliwek (mniej więcej)
  • 1 żółtko
  • 1 łyżka wody
  • cukier do posypania
  • opcjonalnie kruszonka, migdały itp.
Ciasto:

1.   Przesiej mąkę, dodaj sól, wodę i ocet. Zagnieć ciasto. Jeśli będzie zbyt mokre podsyp lekko mąką, jeśli zbyt suche dodaj małą ilość wody. Gotowe ciasto uformuj w kulę, owiń folią spożywczą i wsadź do lodówki na 30 minut.
2.   Po schłodzeniu ciasto rozwałkuj na kwadrat o boku ok. 20 cm. Na środek ciasta wyłóż pokrojone w małe kawałki masło. Ciasto złóż jak kopertę zlepiając boki (aby masło podczas wałkowania nie uciekało) i schłodź przez 15 min.
3.   Po słodzeniu rozwałkuj ciasto z masłem w środku na prostokąt o wymiarach ok. 20 x 30 cm. Prostokąt złóż na trzy (jak list – górna część na środek, potem dolna na górną), rozwałkuj, znowu złóż i schłodź w lodówce przez 15 minut. Czynność tą powtórz jeszcze 3 razy.

Wykonanie ciasteczek:

4.   Gotowe ciasto francuskie wyjmij z lodówki i rozwałkuj na stolnicy. Ciasto nie powinno być bardzo grube.
5.   Z ciasta powycinaj kwadraty o dowolnej wielkości (u mnie o boku ok. 6-7 cm). Ułóż je na wyłożonej papierem do pieczenia formie. Każdy kwadrat posmaruj wymieszanym żółtkiem z wodą.
6.   Śliwki pozbaw pestek i pokrój je na połowy lub ćwiartki. Ułóż je na kwadratach. Ciasteczka posyp cukrem (ok. 1 łyżeczka na jedno ciastko – można więcej). Kwadraty opcjonalnie można posypać migdałami lub kruszonką.
7.   Piecz w 180 st. przez ok. 30 – 40 minut, do momentu, aż ciastka się dobrze zarumienią.

Smacznego :)



 Przepis pochodzi z whiteplate.com

2 komentarze:

  1. ja też nigdy nie przechodzę obojętnie obok targu z owocami :) a takie ciacho to chętnie bym zjadła :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...